הכל על שינויי העור והשיער בהריון

הריון זאת תקופה מרגשת וקסומה, אך מלווה בשינויים בעור ובשיער. ליקטנו עבורכן תקציר של 9 תופעות העור הנפוצות ביותר בהריון והצעות לטיפול. 

הריון זאת תקופה מרגשת וקסומה. יש הרבה רגעים של התלהבות ושמחה ממה שהולך להיות, הבטן הגדלה, התזוזות של התינוק, והציפייה להיפגש עם התינוק שיוולד. יש גם את הרגעים שאת לא מזהה את עצמך במראה בגלל השינויים הרצויים והפחות רצויים שעוברים עלייך. בתקופה זו כדאי לנסות להתייחס ולהסתגל למה שקורה לגוף. השינויים ההורמונליים גורמים לכל מיני שינויים פיזיים ורגשיים.

באופן טבעי, רובם יעברו כעבור זמן לאחר הלידה. 

ליקטנו עבורכן תקציר של תופעות העור הנפוצות ביותר בהריון. שאלות? אל תהססי לשלוח שאלה לד”ר גולדנהירש במייל: skincare@goldenhersh.co.il

חצ’קונים בהריון: 

השינויים ההורמונליים מתחילים להתרחש אי שם בתחילת ההריון, אפילו לפני שיודעים עליו…

אקנה הוא לא תופעה השמורה להריון, אבל בהחלט עלולים להופיע פצעים בעקבות השינויים ההורמונליים שעוברים על הגוף. מכיוון שהשינויים ההורמונליים קורים מיד בתחילת ההריון, יכולים להופיע חצ’קונים עוד בשלב בחילות הבוקר.  החצ’קונים יכולים גם להתחיל מאוחר יותר. כמו כל תופעת הריון שמשתנה מאישה לאישה ומהריון להריון. 

מה עושים? כבר שכחתי מגיל ההתבגרות… 

האמת, שאקנה הורמונלי הוא אותו אקנה, והשוני המהותי בטיפול באקנה בהריון הוא שיש להתחשב בהריון:) אפשרויות הטיפול בהריון  מוגבלות יותר. בהריון אסור להשתמש בכדורים לטיפול באקנה, גם חלק מהתכשירים החיצוניים אינם בטיחותיים בהריון, חשוב לשים לב. הרבה מהגבלות הטיפול בזמן הריון תקפות גם לתקופת ההנקה. 

באופן כללי, עיקרון הטיפול באקנה הוא מניעה ולא רדיפה אחרי הפצעים הקיימים. בכל זמן שהנטייה לחצ’קונים קיימת, יש להשתמש בתכשירים מניעתיים על מנת לנסות ולמנוע את הפצעים. במקרה של הריון – אם מדובר באקנה שבא לכבוד הבייבי החדש, לרוב הנשים, האקנה יעבור תוך כמה זמן אחרי הלידה.  

רוצה לקרוא בהרחבה על תופעת האקנה בהריון ואופציות הטיפול? לחצי כאן לבלוג אקנה – פצעים וחצ’קונים בהריון. 

אדמומיות בפנים בהריון:

בהריון, נפח הדם גדל עד שהוא מגיע ל 40% – 45% יותר מבדרך כלל. בשביל להכיל את נפח הדם המוגדל, כלי הדם והנימים הקטנים גדלים ומתרבים במהלך ההריון. נשים רבות עלולות לראות כלי דם שנראים כמו קורי עכביש באזור הפנים.  כמו כן, יכולה להיות אדמומיות כללית מוגברת בפנים או אפילו בכפות הידיים. ישנם נשים שחוות הסמקה יותר מהרגיל , מה שיכול להיות קשור לשינויים הורמונליים בהריון. כל אלו לא מהווים סיבה לדאגה וככל הנראה יעברו תוך תקופה אחרי הלידה.

פיגמנטציה בהריון

התכהות באזור הפטמות ובית שחי? פס כהה במרכז הבטן? או אולי כתמים כהים בפנים? 

את לא היחידה! שינוי צבע העור נפוץ ביותר בכל שלבי ההריון, ומשפיע על כ -90 אחוז מהנשים. התכהות יכולה לקרות בכל שליש בהריון.  ההתכהות בדרך כלל לא מופיעה בין לילה, אלא בהדרגיות עם התקדמות ההריון.

בעקבות השינויים ההורמונליים במהלך ההריון ישנה עלייה זמנית בכמות המלנין שהגוף מייצר. מלנין הוא החומר הטבעי המעניק צבע לשיער, לעור ולעיניים. בעקבות העלייה בייצור המלנין עלולה להופיע מלזמה, הכתמים החומים בפנים. גורמים נוספים המשפיעים על התגברות המלזמה הם חשיפה לשמש וכמובן – גנטיקה. יש יותר סיכוי לפתח מלזמה אם היא עוברת במשפחה.

אותו ייצור מוגבר של מלנין האחראי לכתמים הכהים בפנים גורם לקו הכהה לאורך הבטן.

ככל הנראה הפס במרכז הבטן, שנקרא גם “הפס השחור”, יתבהר תוך מספר חודשים לאחר הלידה, אך עשוי שלא להיעלם לחלוטין.

קראי כאן בבלוג המורחב על התופעה ואופציות הטיפול בפיגמנטציה בהריון.

סימני מתיחה בהריון

  .Striae Distensae השם הרפואי הוא  

סימני המתיחה אינם בהכרח קשורים לכמות המשקל שאישה מעלה בזמן ההריון אלא בעיקר מושפעים מגנטיקה. סימני מתיחה הם סוג של צלקת בעור הקשורה למתיחה של העור והשינויים ההורמונליים.

סימני המתיחה עוברים שני שלבים, בהתחלה הם אדומים או בצבע סגול, ובשלב הבא סימני המתיחה מתבהרים והופכים ללבנים יותר. בדר”כ סימני מתיחה יהיו סימטריים על העור. לאחר הלידה עם הזמן כאשר העור מחלים, סימני המתיחה הופכים להיות יותר בהירים ועשויים לראות על העור פסים לבנים. בדרך כלל הסימנים לא נעלמים לגמרי אך משתפרים משמעותית עם הזמן.

למאמר המלא ולאופציות הטיפול לחצי כאן על הקישור – פיגמנטציה בהריון.

גרד בהריון

הסוג העיקרי של הגרד בהריון מתייחס ל PUPPP (Pruritic Urticarial and Plaques of Pregnancy. הגרד יופיע בדרך כלל לקראת סוף ההריון, בשליש השלישי ויעבור תוך כמה שבועות אחרי הלידה. במקרים נדירים הגרד יכול להתחיל אחרי הלידה, גם במקרה כזה יעבור תוך כמה שבועות. הגרד מלווה בפריחה על העור שמתאפיינת באדמומיות ופפולות. גרד זה אינו מסוכן אך עשוי להציק מאד ולהדיר שינה ולכן מומלץ לטפל בטיפול תחזוקתי שייתן הקלה משמעותית עד שהתופעה תחלוף. (לינק הסבר  לטיפול המלא).

ישנם סוגים נוספים של גרד נדירים מאד, העשויים להיות מסוכנים ולכן מומלץ להיוועץ ברופא.

נשירת שיער אחרי לידה

בשפה הרפואית נקרא Telogen effluvium

לשיער יש מחזוריות, זהו תהליך טבעי של נשירת שיער וצמיחת שיער. באופן יומיומי שערות נושרות ושערות חדשות צומחות במקום אלה שנשרו. כאשר יש Telogen effluvium זקיקי שיער רבים הנמצאים בשלב הצמיחה נכנסים בטרם עת לשלב המנוחה, דבר המביא לנשירה של עד %30 משיער הקרקפת. בנשירת שיער אחרי הלידה הדגש הוא בנשירה ולא בהתקרחות, בדרך כלל מדובר בדילול כללי. נשים מתארות שיש להן כמות גדולה של שיער שנשר. נשירת שיער אחרי לידה היא  בדרך כלל כתוצאה מהשינויים העוברים על הגוף ולכן אין סיבה לדאוג. ברוב המקרים זה רק עניין של זמן, תוך מספר חודשים לאחר הלידה המצב יחזור לקדמותו.

קראי כאן בבלוג המורחב על תופעת נשירת שיער בהריון

דבלולים בהריון

גידולי עור קטנים, רופפים ובלתי מזיקים. דבלולים עלולים להופיע אצל כל אחד, אך במהלך הריון, נשים עם נטייה לדבלולים עלולות לפתח יותר מבדרך כלל. במהלך ההריון הדבלולים יכולים להופיע בכל מקום בגוף, אך נפוצים יותר מתחת לזרועות ולחזה. אין שום דבר שניתן לעשות כדי למנוע אותם, אך ניתן להסיר אותם בקלות. 

אקזמה ואטופיק דרמטיטיס 

אקזמה, אטופיק דרמטיטיס ואסטמה של העור אלה הן מילים נרדפות לאותה בעיית עור נפוצה.

הריון מביא לשינויים במערכת החיסונית, היכולים לגרום לאסטמה של העור להתפרץ אצל נשים בעלות נטייה לכך. האסטמה של העור בהריון מאופיין בגירוד ואדמומיות. מומלץ להיעזר בטיפול מקומי היכול להרגיע את העור ולשפר את המצב. 

לקריאה על הטיפול המלא באטופיק דרמטיטיס

פסוריאזיס

 בעקבות השינויים במערכת החיסונית, למרבה השמחה ישנם גם בעיות עור המשתפרות בזמן ההריון. דוגמא לכך היא דווקא הפסוריאזיס. ישנם מחקרים הטוענים שכ 50% מהנשים הסובלות מפסוריזיס יחוו שיפור במהלך ההריון.

למאמר המלא על פסוריאזיס

לסיכום

הריון זאת תקופה מלאה באושר ושמחה, יחד עם זאת מלווה בכל מיני שינויים בגוף. חלק מהשינויים חיוביים וחלקם פחות. רוב התופעות יחזרו לקדמותן לאחר הלידה. חשוב לשים לב שבזמן ההריון נדרש משנה זהירות לפני שלוקחים תרופות, חשוב לברר על בטיחותם בהריון כדי לשמור על האם והתינוק.

    מחכים תמיד לשמוע מכם! מוזמנים לפנות אלינו, לכתוב אלינו ישירות למייל skincare@goldenhersh.co.il, לשוחח ב: 02-6540397, או להתעדכן בפייסבוק או באינסטגרם.

    נגישות
    לתחילת צ'אט
    היי, איך אפשר לעזור?