סימני מתיחה בהריון

סימני מתיחה. איך הן נראות? כיצד ניתן למנוע?מהם הגורמים? ואפשרויות הטיפול

סימני מתיחה הם עוד אחד מתענוגות ההריון, הן לא מהוות בעיה רפואית אך עלולות להיות מציקות מבחינה אסתטית.

מהן סימני מתיחה?

השם הרפואי הוא Striae Distensae. סימן מתיחה הוא סוג של צלקת המתפתחת כאשר העור שלנו נמתח או מתכווץ במהירות. קולגן ואלסטין נמצאים בשכבת הדרמיס של העור ותומכים בעור, השינוי הפתאומי גורם לקולגן ואלסטין להיקרע מה שבא לידי ביטוי בסימני מתיחה. סימני המתיחה הם כמו צלקת לאחר פציעה או ניתוח.

האזורים הנפוצים שבהם יופיעו סימני המתיחה הם בבטן, בשדיים, בגב התחתון, בירכיים, בזרועות ובישבן.

מתי נוצרים  סימני מתיחה אדומים ומתי יש סימני מתיחה לבנים?

הם עוברים שני שלבים. בהתחלה סימני המתיחה אדומים או בצבע סגול ובשלב הבא סימני המתיחה מתבהרים והופכים ללבנים יותר. עם הזמן כאשר העור מחלים הן הופכות להיות בהירות יותר ובעיקר רואים פסים בהירים. בדר”כ סימני המתיחה יהיו סימטריות על העור. 

מהן הסיבות הנפוצות להופעת סימני מתיחה?

  1. גנטיקה – כמו בהרבה מחלות עור ומחלות באופן כללי, גנטיקה היא בין הגורמים המשמעותיים ביותר. כלומר נטייה גנטית והיסטוריה משפחתית של סימני מתיחה.
  2. הריון –  הבטן גדלה באופן יחסית מהיר עלול לגרום לסימני מתיחה באזור הבטן. כמו כן, בתקופת הריון והנקה כאשר בלוטות החלב בשדיים גדלות ויכולות להופיע סימני מתיחה באזור החזה.
  3. צמיחה פתאומית בגיל ההתבגרות
  4. עליה או ירידה משמעותית במשקל באופן פתאומי
  5. ניתוח של הגדלת שדיים
  6. אימוני כוח של בניית שרירים במהירות
  7. טיפול בסטרואידים מקומיים בשימוש לא מבוקר

הגוף והעור של אישה בהריון עוברים שינויים רבים. ביניהן מתיחת עור משמעותית. אצל88% מהנשים בהריון יופיעו סימני מתיחה ברמה זו או אחרת. השינויים ההורמונליים שעוברים על נשים בהריון הן ככל הנראה חלק מהגורם להופעת סימני המתיחה. 

ישנה דעה רווחת הטוענת שהגורם העיקרי לסימני המתיחה הוא כמות המשקל שאישה עלתה בהריון. אך האמת היא, הגורם העיקרי להופעת סימני המתיחה היא הנטייה הגנטית. בדר”כ לנשים שיופיעו סימני מתיחה באזורים נרחבים, כנראה הן לא הראשונות במשפחה וגם לאמא או לסבתות היו סימני מתיחה. כך שאין מקום כלל לרגשות אשמה, הופעת סימני המתיחה הן לא סימן להשמנת יתר בהריון. למרות שאישה בעלת נטייה לסימני מתיחה שתעלה במשקל מעבר למומלץ בהריון, יכולה להיות לכך השפעה במידה מסויימת על סימני המתיחה, אך העיקר זה הגנטיקה. ישנם נשים המעידות שלא עלו הרבה במשקל בהריון ועדיין הופיעו להם סימני מתיחה באזורים נרחבים ולהפך, ישנם נשים שעלו בין 20-30 קילו ויעידו שלא סבלו במיוחד מסימני מתיחה.

נתונים נוספים העשויים להגביר במידה מסויימת את סימני המתיחה הן: הריון בגיל צעיר וכן מספר ההריונות. מאחר וריבוי הריונות גורם לריבוי מתח על העור.

האם ניתן למנוע את סימני המתיחה?

מאחר ותהליך הריון בריא מלווה בעליה במשקל, לא ניתן למנוע את התופעה. ישנם תכשירים רבים הנמכרים בשוק בטענה שהן מונעות את הופעת סימני המתיחה, אך יעילותם כלל לא הוכחה.

על פי מחקרים רטנויד – Retinoid, שזה ויטמין A, בריכוזים משמעותיים יכולים לעזור במניעה אך רטנויד אסור בשימוש לנשים בהריון, כך שבמקרה של הריון טיפול מניעתי זה אינו רלוונטי.

מומלץ להימנע מחשיפה לשמש באזורים שבהם יש סימני מתיחה מאחר והן לא משתזפות. שיזוף באזורים סמוכים עשויים להבליט עוד יותר את סימני המתיחה.

הטיפול בסימני מתיחה:

הבשורה הטובה היא שברוב המקרים סימני המתיחה ישתפרו מעצמם אחרי הלידה, ללא טיפול. בדרך כלל הסימנים לא נעלמים לגמרי אך משתפרים משמעותית עם הזמן.

השוק מציע מגוון גדול של תכשירים כדי לשפר את סימני המתיחה, בדרך כלל תכשירים אלה לא יזיקו אך רובם לא הוכחו מחקרית כמשפרים את סימני המתיחה מעבר לריפוי הטבעי המופיע מאליו. 

טיפולים שעליהם ישנם מחקרים כמסייעים לשיפור סימני המתיחה כוללים:

  1. פילינג כימי – ישנם מחקרים המוכיחים שפילינג חומצה גליקולית בריכוז של 70%ובתדירות של פעם בחודש יכול לשפר את סימני המתיחה.
  2.  טיפולי לייזר: על פי המחקרים ישנם שני סוגי לייזר שיכולים לשפר את סימני המתיחה: Pulse dye, Fractional laser – ישנם רופאים שנעזרים באחד מטכניקות הלייזר וישנם רופאים שעושים שילוב. בשלב שבו העור אדום מטפלים ב PULSE DYE. ובשלב שהאדמימות הופחתה ונותרו פסים בהירים מטפלים ב Fractional laser
  3.  Microneedling – זה טיפול שנעשה בעזרת מחטים קטנים הדוקרים את העור על מנת לעורר יצירה של קולגן, עלויות טיפול זה הן נמוכות יותר מאשר לייזר. 
  4. על פי מחקרים RETINOID, רטנויד, שזה ויטמין A, בריכוזים משמעותיים יכולים לעזור בשיפור סימני המתיחה, אך אסור בשימוש בזמן הריון.
  5. מנסיוני, בשלב של האדמומיות ניתן למרוח סטרואידים חיצוניים לתקופה קצרה ומבוקרת על מנת להרגיע את האדמומיות הדלקתית.
  6. Dermabrasion -היא טכניקת פילינג המשתמשת במכשיר שמסתובב ברוטציה כדי להסיר את שכבות העור החיצוניות, זוהי טכניקת פילינג יחסית אגרסיבית.

במחקר שהשווה נשים אחרי טיפול יומיומי  ברטנויד לעומת טיפול בשיטת Dermabrasion, נצפו תוצאות דומות מאוד. לקריאת המחקר כאן.

במקרים של עור כהה יש יתרון בטיפול במחטים מאחר ולעיתים הלייזר יכול לגרום להיפר פיגמנטציה בעור כהה. 

בפועל, אף אחד מהטיפולים הנ”ל לא יגרום להעלמת סימני המתיחה באופן מוחלט, אך יכולים לשפר. הטיפולים הללו כרוכים בעלויות גבוהות מאד שהתועלת מהן כלל אינה ברורה. כל טיפול כזה, כרוך בסיכונים ותופעות לוואי כך שאם מחליטים בכל זאת לטפל, מומלץ מאד לטפל אצל מישהו מוסמך ומקצועי. 

    מחכים תמיד לשמוע מכם! מוזמנים לפנות אלינו, לכתוב אלינו ישירות למייל skincare@goldenhersh.co.il, לשוחח ב: 02-6540397, או להתעדכן בפייסבוק או באינסטגרם.

    נגישות
    לתחילת צ'אט
    היי, איך אפשר לעזור?