נשירת שיער אחרי לידה

מהי נשירת שיער אחרי לידה?

בשפה הרפואית נשירה אחרי לידה נקראת Telogen effluvium. ישנם כמה סוגים של נשירות שיער. כל סוג בא לידי ביטוי בצורה שונה ובעל טיפול שונה. בנשירת שיער אחרי הלידה הדגש הוא בנשירה ולא בהתקרחות.

כלומר, נשים מגיעות למרפאה ומתארות שיש להן כמות גדולה של שיער שנשר, שנמצא ביד, על המברשת, על הכתפיים, על האמבטיה או בסביבה. בדרך כלל מדובר בדילול כללי של השיער, לא חייב להיות קיצוני. בהרבה מקרים רק האישה עצמה תשים לב מכיוון שהדילול לא בולט. לא מדובר בנקודות התקרחות ובמקרים של נשירה מסוג זה אחרי לידה, אל לדאגה לא תגיעי להתקרחות של השיער. 

לשיער יש מחזוריות, זהו תהליך טבעי של נשירה וצמיחה של שערות חדשות הצומחות במקום אלה שנשרו. אדם ממוצע מאבד כ- 100 שערות ביום, אך לא בבת אחת, כך שאיננו מבחינים בשערות הנושרות. נשמע כמו הרבה? לאדם ממוצע 100,00 שערות על הקרקפת…

התהליך כולל את השלבים הבאים:

  1. בדרך כלל, שערות הקרקפת נמצאות בשלבים שונים של מחזור השיער (גדילה, מנוחה או נשירה). שלב הגדילה הוא הארוך ביותר (חמש עד שבע שנים). שלב המנוחה קצר יותר (כשלושה חודשים) שלב זה מקדים את הנשירה. בקרקפת רגילה, רוב השערות נמצאות בשלב הצמיחה.
  2. כאשר ישTelogen effluvium משהו גורם לזקיקי שיער רבים הנמצאים בשלב הצמיחה להיכנס בטרם עת לשלב המנוחה, המביא לנשירה של עד %30 משיער הקרקפת. 
  3. אם מתגלה הגורם לנשירת שיער ומטפלים בו או כשמדובר בנשירה בעקבות אירוע כגון לידה, ניתוח וכו, בעיית נשירת השיער תיפתר ותהיה צמיחה מחודשת ניכרת תוך 6 עד 12 חודשים.

אמהות טריות רבות רואות נשירת שיער ניכרת חודשים ספורים לאחר הלידה. תהליך זה הוא נורמלי וזאת לא סיבה לדאגה. הבשורה הטובה היא שהנשירה עוברת, רוב הנשים חוזרות למצב נורמלי עד יום הולדת שנה של התינוק או אפילו קודם. 

סוגי נשירה נוספים שלא קשורים ללידה, ביניהן:

  1. אלופציה אריאטה  – המאפיינים של סוג התקרחות זאת היא קרחות נקודתיות בשיער בקרקפת, בזקן או איזורים אחרים בגוף. זוהי מחלה אוטואימונית שבה הגוף תוקף את זקיקי השיער וגורם לנשירה באיזורים מסויימים. זה הרבה פעמים מתעורר כתוצאה ממצבי לחץ. הטיפול באלופציה בדרך כלל כולל זיהוי של הגורם ללחץ יתר וניסיון לשפר אותו. כמו כן, הטיפול כולל הגברת הפעילות הספורטיבית סטרואיד חיצוני על אזור ההתקרחות. 
  2. התקרחות אנדרו-גנטית – התקרחות גנטית היא אופיינית לגברים ונשים כאחד, אך באה לידי ביטוי אצל גברים ונשים בצורות שונות.

אצל גברים ההתקרחות בדרך כלל מתחילה במפרצים וקרחות באזור הקודקודים לעומת נשים שזאת התקרחות שהופכת את השיער לדק ודליל יותר. הטיפול עבור מקרים כאלה כולל טיפול במינוקסידיל – לינק, מה שיעזור למניעת החמרת המצב אך בד”כ לא יגרום לגירוי וצמיחת שיער חדש.  הריכוזיות המומלצת לנשים היא מינוקסידיל 2%, ולגברים מינוקסידיל בריכוז 5%. 

סיבות שיכולות לגרום לנשירת שיער מסוג Telogen effluvium:

  1. אחרי לידה 
  2. חוסרים בתזונה 
  3. אחרי ניתוח 
  4. מצבי לחץ משמעותיים
  5. ירידה מהירה במשקל. 
  6. מחלה רצינית 

לעיתים הגורם לנשירה מסוג זה עלול להיות רב סיבתי וכתוצאה מכמה גורמים. 

כאשר הנשירה היא כתוצאה מלחץ מומלץ לטפל במקור הלחץ. אחת מהדרכים בהן ניתן להתמודד עם לחץ היא על ידי ספורט. על לפי הספרות הרפואית ספורט תורם להורדת רמות הלחץ. כאשר הנשירה היא כתוצאה מלחץ נפשי, הגברת הפעילות הספורטיבית יכולה לסייע בהפחתת הנשירה.  ניתן לקרא כאן (באנגלית) על הקשר בין ספורט ללחץ נפשי.

לסיכום:

נשירת שיער אחרי לידה היא בדרך כלל תגובתית (Reactive) כתוצאה משינוי העובר על הגוף כמפורט למעלה ולכן אין סיבה לדאוג ברוב המקרים זה רק עניין של זמן ותוך חודשים המצב יחזור לקדמותו.

    מחכים תמיד לשמוע מכם! מוזמנים לפנות אלינו, לכתוב אלינו ישירות למייל skincare@goldenhersh.co.il, לשוחח ב: 02-6540397, או להתעדכן בפייסבוק או באינסטגרם.

    נגישות
    לתחילת צ'אט
    היי, איך אפשר לעזור?