אקנה, פצעים וחצ’קונים בהריון

התפרצות אקנה בהריון כתוצאה משינויים הורמונליים היא תופעה נפוצה אך לא מדוברת. היא מהווה אחד מהתענוגות הנוספים של הריון ומחזירה אותנו אחורה כמה שנים לגיל ההתבגרות. אל דאגה, גם בהריון ישנן אפשרויות לטיפול. בשביל האוצר שנקרא ילד שווה הכל.

מה זה בעצם אקנה?

אקנה וולגריס או פצעי בגרות הם שמות נרדפים לחצ’קונים המוכרים, למה שמציק לכל כך הרבה אנשים, נשים ובהריון בפרט. אלה הם אותן חצ’קונים מוכרים  שכ-85% מהמתבגרים והמתבגרות סובלים מהם. ואף בקרב האוכלוסייה הבוגרת – בגילאי 20-70, מצוי אקנה אצל כ-32% מהנשים וכ-21% מהגברים.

פצעי האקנה נוצרים כתוצאה מסתימה של זקיקי שיער בעור הפנים. ישנם מספר גורמים המשפיעים על היווצרות האקנה: הגורם המשמעותי ביותר היא הנטייה הגנטית. בנוסף מצבים של מתח נפשי (לחצו כאן למאמר ד”ר גולדנהירש על הקשר בין מתח נפשי למחלות עור), צריכת מוצרי קוסמטיקה שומניים או שאינם מתאימים לעור הפנים ושינויים הורמונליים כגון הריון. האקנה ההורמונלי הוא אותו אקנה, אך אפשרויות הטיפול מוגבלות יותר בזמן הריון והנקה.

פצעים בפנים בהריון

נשים נוטות לסבול מאקנה כתוצאה משינויים הורמונליים. דוגמאות לשינויים הורמונליים הם: הריון, נטילת גלולות, סביב המחזור החודשי או בקרב נשים הסובלות מחוסר איזון הורמונלי. מיקום החצ’קונים או הפצעונים בפנים הרבה פעמים קשור לנטייה אישית שתחזור על עצמה למשל: חצ’קונים בסנטר, חצ’קונים בלחיים או במצח.

הטיפול באקנה: 

לפני שנדבר על האופציות השונות לטיפול באקנה חשוב מאוד להבין את עקרון הטיפול. העיקרון המנחה בטיפול באקנה הוא מניעת היווצרותם של פצעים חדשים. פצעי האקנה עוברים מחזוריות. בעוד שהפצעים הישנים נעלמים, נוצרים במקומם פצעים חדשים. לכן, מה שחשוב הוא להתרכז במניעה של הפצעים החדשים. כך נמנע את מעגליות הופעת פצעי האקנה, וכן נמנע צלקות בעור הפנים העלולות להיווצר כתוצאה מפצעי האקנה. 

איך להימנע מחצ’קונים בהריון?

יישום העקרונות הבאים יסייעו לך לטיפול באקנה:

  1. הימנעו מתכשירים המכילים שמן לרבות מייק-אפ, קרם לחות וקרם הגנה עם שמן (קיימים מוצרים בשוק הקוסמטיקה והטיפוח שאינם מכילים שמן).
  2. הקפדה על ניקוי הפנים מעודפי השומן בחומרים המסייעים במניעת האקנה, כגון חומצה סליצילית או חומצה גליקולית.
  3. לאחר ניקוי הפנים מומלץ למרוח קרם לחות נטול שומן המכיל מרכיבים שיתמכו בטיפול מניעתי כגון קרם המכיל חומצה גליקולית.
  4.  התמדה – הטיפול באקנה מחייב התמדה ועקביות הן בשביל לראות תוצאות והן בשביל לשמור על התוצאות לאורך זמן עד שתקופת האקנה תחלוף.
  5. טיפול מונע – טיפולי אקנה מסייעים בהעלמת פצעים קיימים, אך העקרון המנחה שלנו הוא מניעת פצעים חדשים. לכן אם קיימת נטייה לפצעים באזור מסויים, נמליץ לטפל בכל האזור כדי למנוע את היווצרותם של פצעים חדשים ולא רק לייבש את הקיים. 
  6. במצבים שיש החמרה של אקנה בעקבות לחץ או סטרס, בנוסף לטיפול ממוקד באקנה, מומלץ לסגל אורח חיים בריא וטכניקות להורדת לחץ, כגון הוספת ספורט לאורח חיים יכולה להוות אמצעי משחרר לחץ.קראו עוד על הקשר בין סטרס למחלות עור כאן

מהן אפשרויות הטיפול באקנה באופן כללי ובהריון?

ישנן דרגות שונות של טיפול בפצעי אקנה, ויש להיוועץ ברופא עור ביחס לחומרת הפצעים. שיקולים נוספים על מנת לקבל החלטה בנוגע לטיפול מתאים הם גיל המטופל ועד כמה הפצעים מפריעים. רוב הטיפולים דורשים מרשם ומעקב רופא. כמו כן, ישנן וריאציות רבות ושונות, הן יינתנו בהתאם לשיקול דעת רופא העור בהתחשב במצב המטופל. בתקופת ההריון אפשרויות הטיפול מוגבלות מאד.

אפשרויות הטיפול באקנה מתחלקות לארבע רמות, בהמשך נתמקד בטיפול בהריון:

  1. טיפול בתכשירים מטפלים ומונעים ללא מרשם, מטליות קליר סקין
  2. טיפול בתכשירים חיצוניים עם מרשם – חלק מהמרשמים מותרים בהריון וחלק אסורים. 
  3. טיפול בכדורי אנטיביוטיקה בשילוב תכשירים חיצוניים –  כדורי אנטיביוטיקה לאקנה אסורים בהריון!
  4. טיפול בכדורי רואקוטן – מסוכן מאד בהריון!

אם כך מהם הטיפולים המותרים לאקנה בהריון?

חומצה סליצילית לפנים:

בירחון הרפואי המוערך “New England Journal of Medicine” הוצג מחקר מרתק בדבר יעילותן הרבה של השילוב בין חומצה גליקולית עם חומצה סליצילית לטיפול בפצעי אקנה. היתרון העצום הוא בכך שחומצה סליצילית וחומצה גליקולית מותרים לשימוש חיצוני בהריון.

 השילוב של חומצה סליצילית וחומצה גליקולית משיג שלוש פעולות:

* ייבוש פצעים קיימים

* מניעת פצעים חדשים

*טשטוש צלקות ואדמומיות. 

סבלנות! בשביל לראות תוצאות יש לטפל בעקביות למשך שלושה חודשים ברצף. ובהמשך להקפיד על טיפול מונע, כל אישה בהתאם לנטייה האישית שלה. אין טיפולי קסם מהירים, אך בטיפול נכון רוב הנשים יראו תוצאות כבר בחודש הראשון.

בהצלחה בטיפול, את לגמרי לא לבד, וזכרי שהחוויה הטובה בהריון והתינוק בבטן הכי שווים את זה:)

ניתן למצוא כאן בלינק המצורף מטליות Clear Skin מבית Dr. Goldenhersh המכילות את השילוב בין חומצה גליקולית וחומצה סליצילית בריכוזים משמעותיים היכולים לסייע בשיפור האקנה. בנוסף ישנם משחות אחדות המותרות לשימוש בהריון, כדוגמת בנזק, הניתן לרכישה ללא מרשם רופא, וכן זינדקלין הדורשת מרשם רופא.

    מחכים תמיד לשמוע מכם! מוזמנים לפנות אלינו, לכתוב אלינו ישירות למייל skincare@goldenhersh.co.il, לשוחח ב: 02-6540397, או להתעדכן בפייסבוק או באינסטגרם.

    תגובה אחת על הפוסט “אקנה, פצעים וחצ’קונים בהריון

    1. Pingback: הזרקות בוטוקס וחומצה היאלורנית - Goldenhersh

    התגובות סגורות.

    נגישות
    לתחילת צ'אט
    היי, איך אפשר לעזור?