שלפוחית בכף הרגל

זה כואב, מנופח ולא נעים, ממה נוצרת שלפוחית? האם כדאי לפוצץ? בכלל לא בטוח! כל ההסברים בפנים.

מהי שלפוחית

השלפוחיות הנפוצות בכפות הרגליים וכפות הידיים נקראות שלפוחיות חיכוך (Friction Blisters) מכיוון שחיכוך חוזר ונשנה באותו מקום גורם לפציעה והפרדה בין שכבות העור ולהיווצרות שלפוחית (בין שכבות האפידרמיס או בין האפידרמיס לדרמיס).

כאשר מתמלא נוזל בין שכבות העור נוצרת שלפוחית מלאה בנוזלים. שלפוחיות יכולות להיווצר בכל מקום בגוף, אך הן נפוצות בעיקר בכפות הרגליים וכפות הידיים שהם אזורים שנוטים להתחכך כמו לדוגמה התחככות בנעל. שלפוחיות עלולות להיות מעצבנות, כואבות ולא נעימות. אך ברוב המקרים, הם אינם סימפטום למשהו רציני ויעברו ללא כל התערבות רפואית. אם יש שלפוחיות לא מוסברות על העור, יש לפנות לרופא לצורך אבחון.

ממה נגרמת השלפוחית?

שלפוחיות חיכוך נגרמות בעקבות חיכוך, הגורם לפציעה. השלפוחית היא היווצרות הסביבה האופטימלית לריפוי הפציעה. ברגליים החיכוך הוא בדר”כ בעקבות נעליים צפופות מדיי, גדולות מדיי, חדשות או לא נוחות. ובידיים החיכוך הוא בדר”כ בעקבות מיכשור שמתחכך שוב ושוב באותו מקום או מספורט שמתאפיין בפעולה חוזרת ונשנית כגון טניס.

במקרים נדירים קיימת נטייה גנטית להיוצרות שלפוחיות גם ללא חיכוך משמעותי, מצב זה נקרא: Epidermolysis bullosa simplex.

כיצד ניתן למנוע שלפוחית

  1. נעליים מתאימות ונוחות – כדאי גם לוודא שהנעליים מתאימות כראוי, לא צמודות מדי או רפויות מדי.
  2. הגנה על הרגלים – במקרים בהם יש נטייה לשלפוחיות כאשר יש נעליים חדשות או כאשר יוצאים לטיול ארוך, מומלץ לשים פלסטר. 
  3. רוטציה בין נעליים –  מומלץ לעשות רוטציה בין שתי זוגות נעליים, כלומר לנעול זוג אחד ויום למחרת זוג אחר – לסירוגין, על מנת למנוע שפשוף באותו מקום יום אחרי יום. (הנעליים יכולות להיות מאותו דגם כיוון שבכל זוג נעליים, אף מאותו דגם המבנה יהיה מעט שונה, ולכן גם נקודות השפשוף)
  4. זיהוי מוקדם – כאשר מזהים אדמומיות וגירוי על העור כתוצאה מפעולה חוזרת ונשנית, או תחילה של שלפוחית, מומלץ לשים פלסטר, להחליף נעליים או לעצור את הפעילות.
  5. כפפות – במקרה של פעולה חוזרת ונשנית בידיים, מומלץ לעטות כפפות.

למה עדיף לא לפוצץ שלפוחיות?

שלפוחית היא הפלסטר של הטבע. סביבה לחה ומכוסה היא הסביבה המושלמת עבור החלמת העור. השלפוחית יוצרת בדיוק את הסביבה הזאת. 

מתי כן אפשר לפוצץ? ואיך?

ישנם מצבים שבהם השלפוחית גורמת לאי נוחות משמעותית ולקושי ללכת, ובמקרים אלה מומלץ לפוצץ בעדינות ועם מחט סטרילית דקה פירוט בהמשך. 

טיפול בשלפוחית

השלפוחית היא התחבושת האופטימלית של הטבע ולכן על ידי השארת השלפוחית, העור יתרפא בצורה הטובה ביותר. 

כאשר קיימת אי נוחות משמעותית בהליכה בעקבות השלפוחית מומלץ לקחת מחט סטרילית דקה ולעשות חור עדין בצד אחד של השלפוחית, לאחר מכן בעדינות להוציא את הנוזלים מהחור. במקרים רבים השלפוחית שוב מתמלאה בנוזלים, ניתן שוב לבצע את אותה פעולה עם המחט בהתאם לצורך.  

אם שלפוחית פתוחה, יש לנקות אותו בעדינות עם מים וסבון. לאחר מכן יש למרוח משחה אנטיביוטית על הפצע.

 טיפול יעיל במיוחד לעור פתוח הוא תחבושת הידרוקולואיד כדוגמת גרנופלקס או הידרוקול אם העור מתחת לשלפוחית שנפתחה נראה לא שלם. תחבושת זו מחקה את רעיון השלפוחית ויוצרת שלפוחית מלאכותית, הנותנת סביבה אופטימלית לריפוי. 

לסיכום

שלפוחיות חיכוך יכולות להיות מאד כואבות עד כדי מניעת פעילות ולכן מומלץ לנסות למנוע אותן עד כמה שניתן. לאחר היווצרות השלפוחית הטיפול הטוב ביותר הוא לתת לטבע לעשות את שלו, אך במקרה הצורך מומלץ לעשות חור קטן בעדינות. 

    נגישות
    לתחילת צ'אט
    היי, איך אפשר לעזור?