יובש בעקב כף הרגל

הקדמה

למי אין עור יבש בכף הרגל?! אולי לא נעים, אבל ממש לא נורא. ובכל זאת, ממה נגרם עור יבש בכף הרגל? כיצד ניתן למנוע ואיך לטפל? הכל על עור יבש בכף הרגל במאמר המלא.

עור יבש (Xerosis) הוא אחד מתופעות העור הנפוצות ביותר. הוא יכול להופיע באזורים רבים בגוף, אך אחד הנפוצים הוא בכף הרגל. ברוב המקרים, היובש נגרם על ידי גורמים כמו מזג אוויר קיצוני, לחות נמוכה באוויר, והשרייה במים חמים.

ניתן לעשות הרבה בטיפול ביתי כדי לשפר את העור, כולל שימוש בקרם לחות והימנעות משימוש בסבונים שמייבשים את העור. 

איך נראה עור יבש בכף הרגל?

חשוב להבדיל בין עור יבש בכף הרגל לבין מצבי עור אחרים שלעיתים עלולים להיות מטעים. מצבי עור אלה כוללים: קאלוס – עור קשה בכף הרגל, שנגרם כתוצאה משפשוף ולא כתוצאה מחוסר לחות, כמו כן, יכול להיות גם בלבול באבחנה בין יובש בכף הרגל לבין פטריות או פסוריאזיס

עור יבש הוא לעתים קרובות זמני כמו למשל בעונה מסוימת, אך פעמים גם יכול להיות נטייה ארוכת טווח. 

עור יבש עשוי לגרום לאחת או יותר מהתחושות הבאות:

  1. תחושת מתיחות בעור, במיוחד לאחר מקלחת, רחצה או שחייה
  2. עור שמרגיש ונראה מחוספס
  3. גירוד 
  4. עור מתקלף, או מתפורר
  5. קווים עדינים או סדקים
  6. אדמומיות
  7. במקרים חמורים סדקים עמוקים העלולים לדמם

מה גורם ליובש בעקב כף הרגל

לתינוקות יש את אחוזי הלחות הגבוהים ביותר בעור. ככל שמתבגרים, אחוזי הלחות בעור יורדים באופן טבעי ולכן קיימת נטייה גבוהה יותר ליובש בעור. לכן, ככל שמתבגרים קיימת סבירות גבוהה יותר ליובש וסדקים בעקב. ניקח לדוגמה נעלי עור, אם לא מצחצחים את נעלי העור, עם הזמן, עלולים להיווצר סדקים כתוצאה מהיובש, ממש כמו העור שלנו.

גורמים נוספים יכולים להיות מזג אוויר יבש, שהות ממושכת במים ונעליים שבהם העקב פתוח.

מניעת יובש בכף הרגל

  1. אוריאה וחומצה לקטית – על מנת למנוע היווצרות יובש, מומלץ למרוח באופן יומיומי באזור העקב קרם לחות המכיל אחוז גבוה של אוריאה וחומצה לקטית כגון קרם יו לקטין.
  2. הימנעות מנעליים פתוחות – כאשר קיימת נטייה ליובש או סדקים המהווים מטרד, מומלץ להמעיט בנעילת נעליים עם עקב פתוח כגון סנדלים. כיסוי העקב בגרב או בנעל מייצר סביבה לחה.

טיפול ביובש בכף הרגל

  1. אוריאה וחומצה לקטית – מומלץ למרוח קרם עם אחוז גבוה של אוריאה וחומצה לקטית כגון יו לקטין המסייע בהמסת שכבות העור היבשות.
  2. הסרת העור היבש – במקרים בהם נוצרת שכבה עבה של יובש שבו הטיפול בקרם אוריאה וחומצה לקטית לא מספיק, מומלץ להשרות במי סבון חמימים למשך כ 10 דקות על מנת לרכך את העור ואז בעזרת פצירה או אבן פולמוס להסיר את שכבת העור היבש.
  3. כיסוי בניילון נצמד – כאשר היובש חמור ונוצרים סדקים ניתן למרוח את קרם האוריאה והחומצה הלקטית ולעטוף בניילון נצמד. הכיסוי יגביר את האפקטיביות של הקרם. עור לח ומכוסה הוא הסביבה הטובה ביותר להחלמת העור.
  4. תחבושת הידרוקולואידית – במקרים בהם הסדקים גדלים וכואבים מומלץ להיעזר בתחבושת הידרוקולואידית כגון גרנופלקס, היוצר שלפוחית מלאכותית סביב העור הפצוע. שלפוחית היא הסביבה המושלמת להחלמת פצעים בעור.
  5. משחת סטרואיד – במקרים בהם מזהים דלקתיות, כלומר כאב ואדמומיות מומלץ למרוח משחת קורטיזון חזקה כגון דרמובט כדי לרפא את העור, מעל לקורטיזון יש למרוח משחה המכילה  אוריאה וחומצה לקטית. גם כאן כיסוי בניילון נצמד יכול לזרז את הריפוי.

לסיכום

ישנם רמות שונות של יובש בכף הרגל. על מנת למנוע את היובש מומלץ שימוש יומיומי בקרם המכיל אוריאה וחומצה לקטית בריכוזים גבוהים. כמו כן, מומלץ להתאים את הטיפול לחומרת היובש או סדקים. 

    נגישות
    לתחילת צ'אט
    היי, איך אפשר לעזור?