פטריות בעור ובכפות הרגליים

מה זה פטריות בעור?

פטריות חיות בכל מקום. הן יכולות להימצא בצמחים, באדמה ואפילו על עורכם. אורגניזמים מיקרוסקופיים אלה (בדומה להימצאות חיידקים) פשוט נמצאים בסביבה. בדרך כלל הפטריות אינם גורמים לשום בעיה על העור, אלא אם כן הם מתרבים בקצב מהיר מהרגיל, או לחילופין שהן חודרות לעור דרך חתך או נגע.

הגורמים לפטרת העור הם דרמטופיטים, פטריות שצומחות בשכבת הקרנית של העור שהיא השכבה החיצונית ביותר, והורסות אותו.  זיהומי דרמטופיטים הם הגורמים השכיחים לזיהום פטרייתי בעור, בשיער ובציפורניים. זיהומים אלה עלולים להוביל למגוון סוגים של פטריות. מכיוון שפטריות משגשגות בסביבות חמות ולחות, דלקות עור פטרייתיות יכולות להתפתח לעתים קרובות באזורים מיוזעים או לחים שלא מקבלים זרימת אוויר רבה. כמה דוגמאות כוללות את הרגליים, המפשעה, אזורים שהעור נוגע בעור (משתפשף) ותפרחת חיתולים אצל תינוקות. זיהומים אלו מתאפיינים בפריחה קשקשית עם אדמומיות וגרד. 

פטריות ברגליים (tinea pedis בשפה הרפואית) הם תוצאה של זיהום פטרייתי שמתחיל בדרך כלל בין האצבעות. זה קורה בדרך כלל אצל אנשים שרגליהם הזיעו מאוד כשהם נועלים נעליים צמודות למשך שעות רבות. סימנים ותסמינים של פטריות בכף הרגל כוללים פריחה וקשקשת הגורמת בדרך כלל לגירוד, עקצוץ וצריבה בין האצבעות או על כפות הרגליים, עור יבש או מתקלף, עור סדוק או שלפוחיות.

פטריות ברגליים? איך הפטריות מופיעות ולמה?

הפטריות מופיעות ומתקיימות כאשר יש להן את התנאים האופטימליים  – חום, לחות וחוסר אוורור.  עכשיו גם מובן למה פטריות ברגליים נפוצות בצבא ובמדינות עם מזג אוויר חם ולח.  בשפה העממית באנגלית, פטריות בכף הרגל נקראות Athlete’s Foot, בתרגום חופשי, “כף הרגל של הספורטאי”, כיוון שרגליים הנוטות לסבול מפטריות הן בדרך כלל נוטות להזיע כאשר נועלים נעליים סגורות למשך שעות רבות.  

באילו עוד אזורים עלול להיות זיהום פטרייתי?

כפות הרגליים הן האזור השכיח ביותר להופעת הפטריות, אך בכלל לא האזור היחיד העלול “לארח” פטריות בגופנו. 

זיהומים פטרייתיים בעור הם שכיחים מאוד. למרות שהזיהום עלול להיות מעצבן ולא נוח, הוא בדרך כלל לא חמור.

  1. פטרת במפשעה – בשפה המקצועית Tinea Cruris. מכונה בשפה העממית שפשפת, וכשמה, נגרמת משפשוף עור בשילוב לחות וחום. Tinea Cruris הוא זיהום פטרייתי הגורם לפריחה אדומה, מגרדת, כואבת וצורבת באזורים חמים ולחים בגוף. הפריחה לעיתים קרובות משפיעה על המפשעה ועל הירכיים הפנימיות. מאחר ובדר”כ הפטרייה תהיה מעורבת בדרמטיטיס מומלץ למרוח קרם המשלב רכיב אנטי פטרייתי יחד עם קורטיזון למשך זמן קצר (למשחה זו נדרש מרשם רופא). לאחר מכן להמשיך עם משחה אנטי פטרייתית כגון פטריון עד שהפטריה עוברת.
  2. פטרת בקרקפת – בשפה המקצועית Tinea Capitis,  נקראת בעברית גזזת. מתאפיין בקשקשת, גורם לנשירת השיער באזור. ללא טיפול הפטריה תתפשט ובעקבותיה ההתקרחות תתפשט. בנוסף פטריה מסוג זה מאד מידבקת. פטריה זאת כבר לא נפוצה כיום אך לעיתים כאשר יש התפרצות למשל בגן ילדים הרבה ילדים יכולים להידבק. ניתן להידבק מבעלי חיים כדוגמת חתולים. הגזזת תעבור גם ללא טיפול אך מאד מומלץ לטפל מאחר והפטריה מאד מדבקת וכן מבחינה אסתטית אזור הקרחת עשויה להתרחב מאד.  האבחנה היא על ידי מראה קליני וכן על ידי בדיקת שיער במיקרוסקופ מהאיזור הנגוע. מושכים כמה שערות, באם מדובר בפטריה הפעולה אינה כואבת מאחר והשיערות פגועות. הטיפול כולל נוגדי פטריות דרך הפה.
  3. פטריית שמש (Tinea Versicolor) – זיהום פטרייתי שכיח ושפיר של העור שאינו מדבק. סוג פטרייה זו מתאפיינת בכתמים בצבע לבן או חום על העור. פטריית שמש נקראת כך מכיון שהעור עם הפטרייה אינו משתזף, ולכן הפטרייה ניכרת יותר לאחר חשיפה לשמש. האבחנה היא על ידי מראה קליני וכן על ידי בדיקת קשקשת מהאזור הנגוע במיקרוסקופ. נדרש טיפול אנטי פטרייתי טופיקלי או דרך הפה בהתאם להמלצת הרופא.
  4. תפרחת חיתולים – בשפה המקצועית diaper candida. לעיתים קרובות בפטריה זו מעורבת דרמטיטיס. תפרחת חיתולים מתרחשת לרוב באזור החיתול, במיוחד בקפלים העמוקים, והיא מורכבת מאזורים אדומים, עם רבדים (פלאקים) מתוחמים, הרבדים עשוים להתחבר ויכולים להיות קילופים של שכבת העור החיצונית ודימום. עשוי להופיע קשקשת.  הטיפול המומלץ במקרים אלה משלב סטרואידים חיצוניים לזמן מוגבל בשילוב רכיב אנטי פטרייתי לתקופה ממושכת יותר כדי למנוע הישנות. לתינוקות עם נטייה לתפרחת מומלץ למרוח באופן קבוע משחה המכילה 40% Zinc Oxide כדוגמת דסיטין או אוליב יול לשימור מצב תקין. טיפ יעיל מאוד לשיפור התפרחת הוא להיעזר במייבש שיער בטמפרטורה נוחה (לא חם מידי) כדי להשיג ייבוש מקסימלי. 
  5. פטריות בציפורניים – בשפה המקצועית  Onychomycosis הוא זיהום של הציפורן הנגרם על ידי פטריות, מדובר בבעיה לא נעימה, אך בריאותית היא אינה משמעותית ואין צורך רפואי לטפל. לעיתים יכול להיגרם כתוצאה מחבלה באזור. פטרת ציפורניים לרוב מתחילה כנקודה לבנה או צהובה מתחת לציפורן. ככל שהזיהום הפטרייתי הולך ומעמיק יותר, הציפורניים עלולות להתבהר, להתעבות ולהתפורר בקצה. זה יכול להשפיע על מספר ציפורניים.

האבחנה נעשית על ידי מראה קליני בנוסף לבדיקה במעבדה מהציפורן הנגועה. ישנם מספר טיפולים שיכולים לעזור, אך מומלץ מאוד לנהוג במשנה זהירות מכיוון שחלקם בטיחותיים וחלקם פחות. בנוסף, אסור לקחת טיפול דרך הפה בזמן הריון, הנקה, ועלולה להיות אינטראקציה בשילוב עם תרופות אחרות. 

  1. פטרת הגוף – בשפה המקצועית Tinea Corporis, הוא זיהום פטרייתי שטחי בעור שעלול להשפיע על כל חלק בגוף, למעט חלקי הגוף שיש להם סוג פטריה משלהם, (כלומר למעט הידיים והרגליים, הקרקפת, הפנים והזקן, המפשעה והציפורניים). 

כאשר פטרייה משפיעה על עור הגוף, לעתים קרובות היא מייצרת כתמים מגרדים, אדומים, קשקשים ואף שלפוחית ומוגלה. יש לעתים קרובות קצוות מוגדרים בחדות. לעתים קרובות הם אדומים יותר מבחוץ עם גוון עור רגיל במרכז, ויוצרים מראה של טבעת. (לתמונה כאן)

איך מטפלים בפטריות בעור?

אז איך אפשר להיפטר מהפטרת?

הטיפול מומלץ על מנת להקל על הגרד וכדי להגביל את התפשטות הפטרייה למקומות אחרים בגוף. בנוסף, חשוב לטפל בכדי להפחית את הסיכון לזיהום חיידקי משני. לעיתים יכולה להתפתח שושנה (cellulitis) כתוצאה מפטרייה לא מטופלת, הפטריה מאפשרת את החדירה של הזיהום. 

טיפול אנטי פטרייתי מקומי הוא הטיפול המומלץ אצל מרבית החולים. מאחר ובדר”כ הפטרייה תהיה מעורבת בדרמטיטיס, מומלץ למרוח קרם המשלב רכיב אנטי פטרייתי יחד עם קורטיזון למשך זמן קצר (למשחה זו נדרש מרשם רופא). לאחר מכן להמשיך עם משחה אנטי פטרייתית כגון פטריון עד שהפטריה עוברת.

במקרים מסוימים ובאזורים מסוימים בגוף, בהתייעצות עם רופא עור מומלץ טיפול דרך הפה. האבחנה תהיה על ידי גירוד של האזור הנגוע ובדיקה מיקרוסקופית.

לגבי טיפול בפטריות ברגליים בהריון – רוב הטיפולים החיצוניים מותרים בהריון, אך מומלץ להיוועץ ברופא המטפל. 

כיצד להימנע מפטריות?

  1. לשמור על כפות הרגליים יבשות או כל אזור אחר בעור בעל נטייה לפטריות. במיוחד, בין בהונות הרגליים, או באזורים שיש עור נוגע בעור. לייבש היטב את האזורים הנוטים לפטרייה לאחר אמבטיה או מקלחת.
  2. לנעול סנדלים מתי שמתאפשר כדי לאוורר את הרגליים 
  3. להחליף גרביים באופן קבוע
  4. לנעול נעליים קלות ומאווררות היטב ולהימנע מנעליים מחומר סינטטי.
  5. מומלץ לא לנעול אותו זוג נעליים מדי יום כך שהנעליים יוכלו להתייבש היטב לאחר כל שימוש.
  6. אזורים בגוף בהם יש נטייה ללחות כדאי לייבש את האזור. טיפ יעיל מאוד למניעת פטריה חוזרת הוא להיעזר במייבש שיער בטמפרטורה נוחה (לא חם מידי) כדי להשיג ייבוש מקסימלי. 

    מחכים תמיד לשמוע מכם! מוזמנים לפנות אלינו, לכתוב אלינו ישירות למייל skincare@goldenhersh.co.il, לשוחח ב: 02-6540397, או להתעדכן בפייסבוק או באינסטגרם.

    תגובה אחת על הפוסט “פטריות בעור ובכפות הרגליים

    1. Pingback: יובש בעקב כף הרגל - Goldenhersh

    התגובות סגורות.

    נגישות
    לתחילת צ'אט
    היי, איך אפשר לעזור?