קרצינומה של תאי בסיס או BCC

 BCC הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב בני אדם, הבשורה הטובה היא שרוב רובם של המקרים אינם מסכני חיים. למה בכל זאת חשוב לטפל? ולמה הוא נחשב סרטני? הכל במאמר המלא

במאמר זה נתמקד בסרטן מהסוג קרצינומה של תאי בסיס BCC, לקריאה על נגעי עור נוספים וסרטן העור 

מה זה קרצינומה של תאי בסיס, BCC?

קרצינומה של תאי בסיס (BCC) הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב בני אדם. הבשורה הטובה היא שברוב רובם של המקרים הוא אינו מסכן חיים מאחר והוא אינו יוצר גרורות (מטסטזות). למה בכל זאת הוא נקרא סרטן? מכיוון שזהו גידול שיוצא משליטה ומתפשט. חשוב להדגיש שלמרות שהוא אינו מסכן חיים, כן חשוב לטפל.

קרצינומה של תאי בסיס (BCC) הוא סרטן עור שמתחיל בתאי הבסיס, תאים בסיסיים נמצאים על האפידרמיס (שכבת העור העליונה). תאי עור אלה מייצרים תאי עור חדשים באופן קבע כאשר הישנים מתים. סרטן בתאי הבסיס גורם לגידולים המופיעים על פני העור, גידולים אלה נראים לעתים קרובות כמו פצעים, גידולים, בליטות, צלקות או כתמים אדומים.

בעוד ש- BCC כמעט אף פעם לא מתפשט למקומות אחרים בגוף (גרורות), הוא יכול לגרום לעיוותים אסתטיים משמעותיים של האזור בגוף, כאשר לא מטפלים בזמן. 

קרצינומה של תאי בסיס מתרחשת לרוב באזורים בעור החשופים לשמש, כגון ראש, צוואר, גב, חזה וידיים. רוב מקרי הסרטן של תאי הבסיס נגרם כתוצאה מחשיפה מתמשכת לשמש שזאת קרינה אולטרה סגולה (UV). הימנעות מהשמש ושימוש באמצעי הגנה מהשמש עשויה לסייע בהגנה מפני קרצינומה של תאי בסיס.

מה הם המאפיינים של BCC?

קרצינומה של תאי בסיס מתפתחת בדרך כלל על חלקים בגוף החשופים לשמש. לעתים רחוקות יותר, קרצינומה של תאי בסיס יכולה להתפתח על חלקי גוף המוגנים בדרך כלל מפני השמש.

קרצינומה של תאי בסיס מופיעה כשינוי בעור, כגון גידול או פצע שלא מחלים. לנגעים אלה בעור יש בדרך כלל את אחד מהמאפיינים הבאים:

  1. נגע מורם (Nodular) – הסוג הנפוץ ביותר של קרצינומה של תאי בסיס הוא גבשושית לבנה, בצבע עור או ורוד שקוף, ולעיתים קרובות עם שקע, פצע פתוח או כיב. לעתים קרובות נראים כלי דם זעירים. בקרב בעלי גווני עור כהה, הנגע עשוי להיות כהה יותר אך עדיין שקוף במידה מסויימת. נגע זה מופיע לעתים קרובות על הפנים והאוזניים והוא עלול להיקרע, לדמם ולהגליד שוב ושוב.
  2. כתם שטוח (Superficial) – כתם קשקשי ואדמדם עם קצה מורם. סוג זה שכיח יותר בגב או בחזה. עם הזמן, ללא טיפול נגעים אלה יכולים לגדול לממדים גדולים.

בכל אופן, בכל מקרה של חשש חשוב להיבדק אצל רופא עור. 

מה גורם להיווצרות הקרצינומה?

קרצינומה של תאי בסיס מתרחשת כאשר אחד התאים הבסיסיים של העור מפתח מוטציה ב- DNA שלו. כאמור, תאים בסיסיים מייצרים תאי עור חדשים. כאשר נוצרים תאי עור חדשים, הם דוחפים תאים ישנים יותר אל פני העור, היכן שהתאים הישנים מתים ונושרים. תהליך יצירת תאי העור החדשים נשלט על ידי ה- DNA של תאי בסיס. ה- DNA מכיל את ההוראות שאומרות לתא מה עליו לעשות. המוטציה (BCC) אומרת לתאי הבסיס להתרבות ולהמשיך לגדול כאשר בדרך כלל היו אמורים למות. בסופו של דבר הצטברות התאים העודפים עלולים ליצור גידול סרטני – הנגע המופיע על העור.

 חלק גדול מהפגיעה בדנ”א בתאים בסיסיים נובעת כתוצאה מקרינה אולטרה סגולה (UV) הנמצאת באור השמש ובמנורות שיזוף מסחריות ומיטות שיזוף. אך חשיפה לשמש אינה מסבירה סרטן עור המתפתח על עור שאינו נחשף בדרך כלל לאור השמש. גורמים אחרים יכולים לתרום לסיכון והתפתחות של קרצינומה של תאי בסיס, והסיבה המדויקת עלולה במקרים מסוימים לא להיות ברורה.

גורמים המגבירים את הסיכון לקרצינומה של תאי בסיס כוללים:

  1. חשיפה לשמש – בילוי זמן רב בשמש בשעות החמות הוא הגורם המשמעותי ביותר להיווצרות קרצינומה של תאי בסיס. כוויות שמש חמורות גם מגבירות את הסיכון.
  2. עור בהיר – בעלי גוון עור בהיר הם בסיכון גבוה יותר לקרצינומה של תאי הבסיס.
  3. טיפול בקרינה – טיפול בהקרנות עשוי להגביר את הסיכון לקרצינומה של תאי בסיס באזור ההקרנות. דוגמא נפוצה היא גזזת, בשנות ה-50 הטיפול הרווח היה הקרנות רנטגן, אומנם הטיפול עזר לטיפול בגזזת, אך לאחר שנים גילו שהוא גורם לסרטן כדוגמת קרצינומה של תאי בסיס (לינק גזזת).
  4. גיל – לרוב קרצינומה של תאי בסיס מתפתחת בעקבות הצטברות של נזקי שמש של עשרות שנים. לכן, לרוב יופיעו בגיל מבוגר יותר, אם כי נראה שהגיל של הופעת הנגעים יורד עם השנים, ונהיה שכיח יותר בקרב בני 20 ו 30.
  5. היסטוריה אישית או משפחתית – מי שאובחן פעם אחת עם קרצינומה של תאי בסיס יש לו סיכוי גבוה לפתח שוב או במקרים בהם ישנה היסטוריה משפחתית.
  6. תרופות מדכאות חיסון – נטילת תרופות המדכאות את המערכת החיסונית, כגון מושתלי איברים מגבירה באופן משמעותי את הסיכון לקרצינומה.

מניעת קרצינומה של תאי בסיס או BCC

כדי להפחית את הסיכון לקרצינומה של תאי בסיס מומלץ כבר מגיל צעיר להקפיד על שהייה חכמה בשמש. כלומר להימנע משהות בשמש בין השעות 10.00-16.00. כאשר בכל זאת נמצאים בשמש מומלץ לחבוש כובע רחב שוליים (10 ס”מ רוחב, סביב כל ההיקף) וביגוד המכסה כמה שיותר מהגוף, לדוגמא ידיים ורגליים. בגדים מבד ארוג צפוף או עבה מגנים יותר מפני השמש מאשר בדים ארוגים דק או רופף (שיש בהם חורים). כיום קיימים בדים דקים המיוצרים במיוחד עם הגנה מפני קרני השמש המזיקות (UV). בנוסף למרוח קרם הגנה, מינימום 30 SPF בכל שעתיים בבילוי בחוץ. כאשר מבלים במים או מזיעים נדרש למרוח קרם הגנה לעתים קרובות יותר.

טיפול בקרצינומה

מטרת הטיפול בקרצינומה של תאי בסיס היא להסיר את הסרטן לחלוטין. ישנם כמה אפשרויות טיפול, הטיפול ייבחר בהתאם לעומק הנגע, מיקום בגוף, מצב בריאותי כללי וגודל הנגע. בכל דרכי הטיפול הקרצינומה עלולה לחזור, אם כי אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר הינם בניתוחי מוז.

אפשרויות הטיפול כוללות:

  1. ניתוח Mohs – הנקרא על שם פרדריק מוז אשר המציא את השיטה בשנת 1938. שימוש בשיטה זו נפוצה בפנים ובצוואר על מנת להשיג מינימום פגיעה אסתטית. זהו ניתוח מבוקר מיקרוסקופי. במהלך הניתוח, לאחר הסרת כל שכבת רקמה ותוך כדי שהמטופל ממתין, הרקמה נבדקת לאיתור תאים סרטניים. בדיקה זו מכתיבה האם נדרש להסיר שכבות נוספות של רקמה. ניתוח מוז הינה השיטה האופטימלית להשגת שליטה מלאה בשוליים במהלך הסרת קרצינומה של תאי בסיס. הוא מאפשר הסרה של סרטן העור עם מרווח כירורגי צר מאוד ושיעור ריפוי גבוה. על ידי כך הפציינט נותר עם הפגיעה האסתטית המצומצמת ביותר שאפשר. לפני ביצוע ניתוח מוז תתבצע ביופסיה ובדיקה פתולוגית על מנת לאשר את האבחנה שאכן מדובר ב BCC. קופות החולים בארץ לרוב יכסו ניתוח מוז באזור הפנים והצוואר. 
  2. הסרה כירורגית – באזורים אחרים בגוף כגון גב או חזה לרוב השיטה שתיבחר היא הסרה כירורגית של הנגע כולו כולל שוליים. הנגע נשלח לפתולוגיה על מנת לוודא שהנגע הוסר בשלמותו ולא נותרו תאים סרטניים. 
  3. הקרנות – במקרים בהם ניתוח לא מתאים מפאת גודל הנגע, שהסרתו עשויה לגרום לפגיעה אסתטית משמעותית או עיוות. כמו כן, אם מדובר באדם שאין באפשרותו לעבור ניתוח ניתן לטפל על ידי הקרנות.
  4. משחות מרשם – במצבים נדירים בהם הנגע הוא מאד שטחי, ניתן לנסות משחות מרשם כדוגמת אפיודקס (Efudex) שהיא משחה כימוטרפית או אלדרה (Aldara) שהיא משחה המסייעת בתמרוץ המערכת החיסונית באופן מקומי, ועל ידי כך מאפשרת למערכת החיסונית להילחם בקרצינומה. נגעים כאלה לרוב מופיעים בגב, חזה וזרועות ולא בפנים. 
  5. כדורים – ויסמודג’יב (Vismodegib) – במצבים בהם אין אפשרות לנתח, בין השאר בגלל גודל הנגע, מיקום הנגע או כאשר הפתרונות האחרים לא עבדו ניתן לטפל על ידי כדורים המעכבים את התרבות התאים.

לסיכום

קרצינומה של תאי בסיס הינו סרטן שלרוב אינו יוצר גרורות ולכן ברוב המקרים אינו מסכן חיים. למרות זאת, חשוב לטפל בקרצינומה מאחר שללא טיפול הוא עשוי להתפשט ולגרום לעיוותים ופגיעה אסתטית. מומלץ לטפל ב- BCC בשלב מוקדם ככל האפשר על מנת להקל על הטיפול והתוצאה הסופית .

    מחכים תמיד לשמוע מכם! מוזמנים לפנות אלינו, לכתוב אלינו ישירות למייל skincare@goldenhersh.co.il, לשוחח ב: 02-6540397, או להתעדכן בפייסבוק או באינסטגרם.

    נגישות
    לתחילת צ'אט
    היי, איך אפשר לעזור?