אורטיקריה

אורטיקריה, חרלת או סרפדת. מגרד, אדום ולא נעים. מה יכול להיות הגורם לאורטיקריה, האם אפשר בכלל לדעת? מהן אופציות הטיפול? הכל במאמר המלא. 

מה זה אורטיקריה? או בעברית חרלת או סרפדת?

אורטיקריה היא אחת מדרכי התגובה של העור, לרוב תגובה אלרגית לגורם פנימי או חיצוני. כחלק מהתגובה, העור משחרר היסטמין וכימיקלים אחרים מתחת לפני העור. תגובה זו נראית כפריחה שמתבטאת בנגעים אדומים ונפוחים. אורטיקריה יכולה להופיע בכל מיני צורות, ובמקומות שונים בגוף. יכולים להופיע נגעים בודדים או רבים, גודלם יכול לנוע החל מגודל של עקיצה קטנה ועד לאזורים של כ-10 ס”מ ויותר. נגעי אורטיקריה יכולים להופיע בכל אזור בגוף ולהתפרס על פני שטחים גדולים. 

לרוב סימן ההיכר העיקרי של אורטיקריה זה תחושת גירוד באזור ההתפרצות. ההתפרצות יכולה להופיע לזמן קצר ולחלוף תוך יום, יומיים או לתקופות ממושכות יותר.

לפריחת אורטיקריה יכולים להיות גורמים שונים. הגורם הנפוץ ביותר לאורטיקריה הוא משהו שנכנס לגוף דרך הפה, כגון תרופה, מאכל, תבלין וכדומה. גורמים נוספים שעלולים לגרום לאורטיקריה כוללים אלרגנים חיצוניים כגון צמחים, וירוס או מחלה, ספורט אינטנסיבי, חשיפה לשמש ועוד. הטיפול העיקרי לאורטיקריה הוא אנטיהיסטמינים.

הגורמים לאורטיקריה 

קיימות אפשרויות רבות לגורמים לאורטיקריה. הן מתחלקות ל-2 קבוצות עיקריות: גורמים פנימיים שהם הנפוצים יותר(מערכתיים), וגורמים חיצוניים (סביבתיים)

גורמים פנימיים

  1. תרופות, במיוחד אנטיביוטיקה ותרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות NSAIDs. 
  2. מוצרי מזון ותבלינים
  3. מחלה, זיהום או דלקת

גורמים חיצוניים:

  1. אלרגנים כגון צמחים
  2. עקיצות
  3. קור קיצוני או שינויים בטמפרטורה
  4. ספורט אינטנסיבי
  5. חשיפה לאור השמש

הדרך היעילה ביותר למצוא את הגורם לאורטיקריה היא על ידי שמיעת היסטוריית המטופל כמו מאכל חדש, שינוי בתרופה, שינוי בהרגלים וכדומה. ישנה גם אופציה לבדיקה אצל מומחה לאלרגיה בניסיון למצוא את הגורם, אך במקרים רבים גם לאחר שמיעת היסטורייה ובדיקות אלרגיה לא מוצאים את הסיבה המדויקת להופעת אורטיקריה.

סוגים שונים של אורטיקריה 

אורטיקריה אקוטית לעומת אורטיקריה כרונית

  1. אורטיקריה אקוטית היא פריחה המתבטאת באזורים מגרדים, אדומים ומורמים, שעוברת לחלוטין עד שישה שבועות או פחות. 
  2. אורטיקריה כרונית –  אורטיקריה כרונית מוגדרת כאשר נוכחות הפריחה האורטיקרית נמשכת יותר משישה שבועות. באורטיקריה כרונית, יכולות להיות התפרצויות חוזרות ונשנות, כלומר הנגעים עשויים להופיע ולהיעלם לסירוגין בכל חשיפה לטריגר הגורם לתגובה אלרגית זו. 

 עבור רוב האנשים עם אורטיקריה כרונית, קשה למצוא את הסיבה אבל במקרים אלו מומלץ לפנות למומחה לאלרגיה. 

הבדל נוסף בין הסוגים השונים של אורטיקריה הוא דרגת החומרה:

דרגות החומרה השונות של אורטיקריה

  1. אורטיקריה קלאסית – זאת פריחת האורטיקריה הנפוצה ביותר, היא מגרדת ומתאפיינת בנגעים העלולים להופיע בכל מקום בגוף.  הנגעים נראים אדומים ומורמים, וגודלם נע בין נקודה קטנה לאזורים בעלי קוטר של כ-10 ס”מ ויותר. פריחת אורטיקריה מתאפיינת בתחלופה מהירה של נגעים, כל נגע עובר תוך כ- 24 שעות ובינתיים יכולים להתווסף חדשים שיכולים להתפרס לאזורים נוספים בגוף.
  2. Papular Urticaria, אורטיקריית פפיולות – אורטיקריה עם בליטות מורמות וקטנות יותר מהקלאסי, עם מסגרת סביבם  שהמרכז שלהם בהיר יותר מאשר ההיקף האדום.  לפעמים אורטיקריה זו מתרחשת כתוצאה מעקיצה. אורטיקריה זו נוטה יותר להופיע בקרב ילדים.
  3. התפרצות אלרגית אורטיקרית (Allergic Urticarial Eruption) – זהו סוג פחות נפוץ של אורטיקריה. לסוג זה, הנגעים נוטים להישאר למשך יותר מ- 24 שעות. בנוסף לתסמיני העור, מתלווים תסמיני מערכת העיכול והמפרקים. במקרים של אורטיקריה זו, סטרואידים דרך הפה הנלקחים לתקופה קצרה יכולים לרפא את ההתפרצות.  
  4. אורטיקריה וסקוליטיס (Urticaria Vasculitis) – זהו סוג נדיר ביותר של אורטיקריה והיא גרסה של דלקת בכלי הדם של העור. אורטיקריה וסקוליטיס מתאפיינת בכתמים דלקתיים ואדומים עם שטפי דם. מקרים כאלה הם נדירים ביותר, ובמקרה של חשד, סביר להניח שהרופא יפנה לבדיקות נרחבות הכוללות בדיקות דם, בדיקת שתן לזיהוי דם בשתן, ביופסיה ועוד.

בדיקת אלרגיה לגורם לאורטיקריה 

ברוב המקרים גם בבדיקה אצל מומחה לאלרגיה קשה למצוא את הגורם לאורטיקריה, אבל במקרים של אורטיקריה כרונית מומלץ בכל מקרה לפנות למומחה לאלרגיה על מנת לנסות למצוא את הגורם. 

אורטיקריה לחץ נפשי

בנוסף לאלרגנים שגורמים לאורטיקריה, גורם משמעותי נוסף הוא לחץ נפשי.

לחץ נפשי יכול להחמיר אורטיקריה ואף יכול להוות טריגר.

מחקר בשנת 2005 מצא קשר בין אירועי חיים מתוחים, חוסר תמיכה משפחתית ונדודי שינה, למקרי אורטיקריה בקרב 75 משתתפים. מדענים מסבירים שכאשר אדם נמצא במצב של לחץ, כל נטייה לתגובה דלקתית עשויה להחמיר. באופן זה, כאשר קיימת נטייה לאורטיקריה, מתח נפשי עלול להחמיר התפרצויות ואף להוות טריגר להתפרצות.

אנגיואדמה (Angioedema)      

אנגיואדמה היא תגובה אלרגית הבאה לידי ביטוי בנפיחות ברקמות מתחת לפני העור שיכולה להיות חלק מאורטיקריה. תסמינים שכיחים לאנגיואדמה כוללים: נפיחות ואדמומיות, במיוחד בשפתיים ולשון, וכן קושי בנשימה.

אנגיואדמה קשה יכולה להיות מסכנת חיים, במקרים בהם הלשון, השפתיים, הפה או הגרון מתנפחים או אם ישנו קושי נשימה, יש לפנות לטיפול חירום . 

הטיפול באורטיקריה

במקרים בהם הגורם לאורטיקריה ידוע, מומלץ להימנע מאותו טריגר במידת האפשר.

במקרים בהם הסימפטומים קלים אין צורך לטפל, אורטיקריה תעבור באופן ספונטני. אך הטיפול יכול להקל במקרים של גירוד עז, ​​אי נוחות או תסמינים מתמשכים.

ישנם כמה אפשרויות טיפול תרופתיים בהתאם לחומרת האורטיקריה: 

  1. אנטיהיסטמינים (תרופות אנטי אלרגניות) – הטיפול הנפוץ באורטיקריה הוא אנטיהיסטמינים. תרופות אלו מפחיתות גירוד, נפיחות ותסמיני אלרגיה אחרים. 

יש לשים לב שישנם אנטיהיסטמינים הגורמים לישנוניות. 

  1. סטרואידים דרך הפה – עבור המקרים הקשים יותר של אורטיקריה (סוגים 3+4) ניתן לקחת סטרואידים דרך הפה, כגון פרדניזון, לזמן מוגבל, בהנחיית רופא. קורטיזון אינה האופציה המועדפת למקרים קלאסיים של אורטיקריה, אלא רק למקרים בהם האנטי היסטמינים לא הספיקו.
  2. בד דק רטוב – במקרים בהם יש גירוד חזק מומלץ להיעזר בבד רטוב במים על מנת להרגיע את העור ולהקל על הגירוד. לאחר פעולה זו למרוח משחת סטרואיד. לפירוט המלא ניתן לקרוא כאן 

לסיכום

אורטיקריה היא תגובה אלרגית נפוצה, לגורמים פנימיים וחיצוניים. ברוב המקרים מדובר בתסמינים קלים שניתן לרפא או לתחזק על ידי אנטי היסטמינים, במקרים חמורים יותר ניתן להיעזר בסטרואידים בהנחיית רופא.

    מחכים תמיד לשמוע מכם! מוזמנים לפנות אלינו, לכתוב אלינו ישירות למייל skincare@goldenhersh.co.il, לשוחח ב: 02-6540397, או להתעדכן בפייסבוק או באינסטגרם.

    2 תגובות על “אורטיקריה

    1. Pingback: כיצד לחץ נפשי משפיע על העור שלנו? - Goldenhersh

    2. Pingback: עקיצת יתוש - Goldenhersh

    התגובות סגורות.

    נגישות
    לתחילת צ'אט
    היי, איך אפשר לעזור?