הזרקות בוטוקס וחומצה היאלורנית

בטח שמעת על הזרקות בפנים, הקסם שיכול לגרום לסימני הגיל להיעלם… מה מזריקים, ומה משיגים מכך? האם ההזרקות הן בטיחותיות? הכל על הזרקות מנקודת מבט של רופא עור מומחה.

כולנו רוצים להיראות טוב, בכל גיל ובכל שלב. עם השנים העור עובר שינויים כמו ירידת נפח בלחיים, קמטים עמוקים וקמטי הבעה. כיום, יותר ויותר נשים וגברים פונים להזרקות על מנת להשיב מראה צעיר, רענן וקורן.  

הזרקות להצערת העור היא ממש לא אופנה חולפת, כאחת מכל 10 נשים ישראליות מטופלות בהזרקות להצערת מראה העור.

ישנם שני סוגים עיקריים של הזרקות. שני הסוגים הם: 1.בוטולניום טוקסין (השם המסחרי הוא בוטוקס) 2. וחומצה היאלורונית. פעולתם של כל אחד מהחומרים הללו היא שונה. בוטוקס פועל בכך שהוא מרגיע את פעילות השרירים ועל ידי כך מנטרל או מצמצם את הופעת קמטי ההבעה והקמטים באזור המצח. הבוטוקס נמצא בשימוש עבור טיפולים אסתטיים למשך יותר משני עשורים ובשימוש למטרות רפואיות עוד שנים קודם. השימושים הרפואיים לבוטוקס כוללים טיפול בהפרעות נוירולוגיות, טיפול במיגרנות, הזעת יתר, עין עצלה ומצבים רפואיים אחרים.

חומצה היאלורונית היא חומר מילוי שמטרתה להשיב מראה צעיר על ידי הרמת הלחיים, מילוי קמטים, עיבוי השפתיים והדגשת תווי הפנים. 

לפני טיפולי הזרקות חשוב להתייעץ עם הרופא על מנת לוודא התאמה לטיפול. ישנם מצבים רפואיים או תרופות מסויימות שבהם לא ניתן לבצע הזרקות.

לפני טיפול בהזרקות נדרש להפסיק מדללי דם למשך כמה ימים בתיאום עם רופא המשפחה והרופא המזריק. 

במקרים רבים הרופא ישלב בין השימוש בבוטוקס לאזורים המתאימים ובאזורים אחרים יזריק חומצה היאלורנית באותו ביקור.

חשוב לבצע את ההזרקות אצל רופא מנוסה ומיומן על מנת לנסות למנוע סיבוכים ולוודא איכות טיפול מירבית.

מבצע!
מבצע!

סוגי הזרקות

נתמקד בשני סוגים שונים של הזרקות. לכל אחד מהסוגים מטרות שונות ואזורי טיפול שונים. 

מהן סוגי ההזרקות השונות?

הזרקות בוטוקס

הזרקות בוטוקס משתמשות ברעלן הנקרא botulinum toxin כדי לנטרל באופן זמני את פעילות השרירים. זריקות בוטוקס מצוינות בעיקר בזכות היכולת להפחית את הופעת קמטי ההבעה בפנים. אותם קמטים שבגיל צעיר מתקמטים תוך כדי הבעה ואז שוב מתיישרים, בגיל מבוגר נשארים מכווצים כל הזמן. על ידי ניטרול השרירים ניתן לטשטש את נראות הקמטים.

בוטוקס משמש בעיקר לטיפול בקמטים דינמיים. קמטים אלה מופיעים באופן טבעי סביב העיניים כמו גם בין הגבות. הם הופכים להיות בולטים יותר עם הגיל. זריקות בוטוקס מרפות את השרירים ליד קמטים אלה. אי מתן אפשרות לשרירים לנוע מפחיתה את מראה הקמטים הדינמיים. 

בשנת 1992 פורסם המאמר הראשון על השימוש בבוטולינום טוקסין לשימוש קוסמטי. חברת אלרגן שייצרה את בוטוקס, היא החברה הראשונה שהשתמשה בבוטולינום טוקסין למטרות רפואיות. בוטולוניום טוקסין מסוג A הוא הסוג הנפוץ ביותר לשימוש קוסמטי. 

בוטוקס מיוצר בתנאי מעבדה מבוקרים וניתן במינונים טיפוליים קטנים במיוחד. בוטוקס יוצר במקור לטיפול במצבים הקשורים בפעילות יתר של השרירים וכיום גם לטיפול אסתטי. 

בוטוקס מאושר על ידי ה- FDA לשימוש קוסמטי בכדי לשפר את מראה הקמטים הדקים והקמטים השטחיים בין הגבות, שנגרמות מתנועות הבעה יומיומיות. 

בדרך כלל, המוח שולח הודעות חשמליות לשרירים, כך שהם יכולים להתכווץ ולנוע. המסר החשמלי מועבר לשריר באמצעות חומר הנקרא אצטילכולין (acetylcholine). בוטוקס פועל לחסימת שחרור האצטילכולין וכתוצאה מכך השריר אינו מקבל את המסר להתכווצות. משמעות הדבר היא שהתכווצויות השרירים או התנועות הגורמות לקמטוטים, נעצרות או מצטמצמות מאוד לאחר השימוש בבוטוקס. 

בוטוקס להזעת יתר

ניתן לטפל בהזעת יתר באופן זמני באמצעות בוטוקס באזורים כמו בית שחי וכפות הידיים. בטיפול במקרים כאלה בוטוקס חוסם את שחרור האצטילכולין ליד בלוטות הזיעה הגורמות להזעת יתר. 

באילו אזורים ניתן להזריק בוטוקס?

  1. קווי מצח, וקווים אופקיים או “קפלים”.
  2. קווי גלבלה, קמטי הבעה/”קמטי זעף”, בין הגבות
  3. קמטים בצידי העיניים
  4. מעל לשפתייים
  5. הרמת הגבות

מהלך טיפול בוטוקס

על מנת למזער אי נוחות בזמן הזרקת הבוטוקס ניתן למרוח משחה מאלחשת באזור הטיפול כשעה עד שעתיים לפני הטיפול. לספיגה מיטבית מכסים את המשחה המאלחשת בניילון נצמד. בוטוקס מוזרק עם מיקרו-מחט לשריר לפי הצורך. 

 לאחר הטיפול, בדרך כלל תוך שלושה ימים מתחילים לראות את השפעת הבוטוקס, תועלת מקסימלית מושגת תוך שבוע עד שבועיים.

לאורך כמה זמן נשארת ההשפעה של הבוטוקס?

כעבור כשלושה חודשים ההשפעה מתחילה להתפוגג בהדרגה ותנועות המצח מתחילות להיראות. שלב זה הוא הזמן המתאים לחזור לטיפול הבא. 

סיכונים שעלולים להתרחש כתוצאה מטיפול בבוטוקס:

 ישנם מצבים נדירים שבעקבות הטיפול נוצר קושי לפתוח את העין. במצבים אלה, יחד עם הפחתת פעולת הבוטוקס גם תופעה זאת תפחת עם הזמן עד שתעבור. ישנם סיבוכים נוספים אך הם נדירים.

בוטוקס בהריון

הטיפול בבוטוקס אינו מאושר לנשים בהריון ונשים מניקות.

הזרקות חומצה היאלורונית

ישנם מגוון מוצרי מילוי ברמות איכות שונה. חשוב מאד לוודא שהחומר המוזרק הוא איכותי, עם אישור משרד הבריאות. החומר הנפוץ ביותר המוזרק לצורך מילוי הקמטים הוא חומצה היאלורונית (Hyaluronic Acid).

חומצה היאלורונית הוא סוכר המצוי באופן טבעי בעורנו המחזיק מים ועוזר לשמור על נפח ולחות העור. בדומה לקולגן ואלסטין, כמות החומצה ההיאלורונית הנמצאת בגופנו פוחתת ככל שאנחנו מתבגרים. חומר המילוי הוא בדרך כלל רך ודומה לג’ל. התוצאות הן זמניות ונמשכות בין 6 ל 12 חודשים, בהתאם לאזור בפנים ולתגובה הפיזיולוגית של כל אחד. בתום תקופה זו הגוף סופג את החלקיקים של החומר ובהדרגתיות המצב חוזר לקדמותו. בשלב זה על מנת לשמר את התוצאות יש להזריק שוב. 

ישנו מחקר המראה שלאורך זמן, הזרקת חומצה היאלורונית מעודדת את ייצור הקולגן הטבעי בגוף (לינק למחקר). 

מהלך טיפול בחומצה היאלורונית (כדוגמת: רסטילן, ג’ובידרם):

על מנת למזער אי נוחות בזמן הזרקת חומצה היאלורונית ניתן למרוח משחה מאלחשת באזור הטיפול כשעה עד שעתיים לפני הטיפול. לספיגה מיטבית מכסים את המשחה המאלחשת בניילון נצמד.

רוב חומרי המילוי של החומצה היאלורונית מכילים לידוקאין (חומר הרדמה) כדי לסייע במזעור אי הנוחות במהלך הטיפול ולאחריו.

בשונה מבוטוקס השפעת חומרי המילוי נראים לעין כבר במהלך הטיפול. כאשר יוצאים מהמרפאה פחות או יותר רואים איך הפנים יראו, למעט נפיחות מהטיפול. מאחר ולעיתים יש קושי להבדיל בין נפיחות זמנית לבין נפח מהחומר, בחלק מהמקרים כעבור כמה ימים הרופא יזריק מעט חומר נוסף. זאת על מנת למנוע מצב בו מוזרק עודף חומר שמוביל למראה לא טבעי. אצלנו במרפאה אומרים: פחות הוא יותר (Less is more)

באילו אזורים מזריקים רסטילן?

  1. החלקת קווים סביב האף והפה (קווי מריונטה, קווי חיוך וסוגריים)
  2. שיפור והחזרת נפח ללחיים
  3. הגבהת הלחיים
  4. הפחתת הקווים האנכיים לשפתיים
  5. החלקת קפלי סנטר
  6. אזורי הלסת
  7. מילוי שפתיים
  8. שיפור הסימטריה בתווי הפנים
  9. צלקות אקנה (הכל על אקנה בלינק)

סיכונים שעלולים להתרחש כתוצאה מטיפול בחומצה היאלורנית

בחלק ממקרי ההזרקות יש לאחר מכן שטף דם היכול להימשך כמה ימים ולפעמים אף יותר. ניתן לכסות את האזור במייקאפ. 

לעיתים רחוקות קורה שלאחר ההזרקה מזהים גוש של החומצה ההיאלורנית מתחת לעור, כלומר שהחומר לא התפזר באופן שוויוני. מצב זה הוא פתיר על ידי הזרקת חומר הממיס את החומצה. החומר נקרא היאלורונידאז (hyaluronidase). 

כמה זמן נמשכת התוצאה של חומצה היאלורונית?

התוצאה של החומצה היאלורונית שורדת בין 6-12 חודשים, הממוצע הוא 9 חודשים. יש השפעה על כמות הזמן שהחומר מחזיק מעמד בהתאם לאזור הטיפול, תגובה אישית וסוג המוצר.

חומצה היאלורונית בהריון:

הטיפול בחומצה היאלורונית אינו מאושר לנשים בהריון ונשים מניקות.

לסיכום

הזרקות הן מאד נפוצות כיום להצערת העור. שני הסוגים העיקריים הם בוטוקס וחומצה היאלורונית. הזרקות נחשבות לבטיחותיות באוכלוסיה בריאה, כאשר מטופלים אצל רופא מנוסה ומיומן.

    מחכים תמיד לשמוע מכם! מוזמנים לפנות אלינו, לכתוב אלינו ישירות למייל skincare@goldenhersh.co.il, לשוחח ב: 02-6540397, או להתעדכן בפייסבוק או באינסטגרם.

    נגישות
    לתחילת צ'אט
    היי, איך אפשר לעזור?